The Ancient Beauty and Radiance – Jock Sturges’ Nudes
![]() |
Jock Sturges. Zdroj: inneroptics.tumblr.com |
Co se týče fotografie, rozumím jí nejspíš stejně jako architektuře nebo designu – velmi mě zajímá, ale mé znalosti jsou v této oblasti ještě více omezené, než kde jinde. Neodvažuju se soudit všechny fotky, na které narazím, pokud nejsou vyloženě dobré anebo vyloženě špatné. Nicméně k Jockovi Sturgesovi bych se vyjádřit chtěla, neboť i teď ve mně jeho fotky vyvolávají silné emoce.
Talking about the photography – it really interests me, but my knowledge in this field is as small as in architecture or design. Because of this I don’t dare to judge all of photos I see, only if they are really good or bad. However I feel it as a duty to talk a bit about an American photographer Jock Sturges whose art really caught my heart.
![]() |
La Marmaille, Montalivet, Francie, 1986. Zdroj: fineart.ha.com |
Zachycují totiž krásu, ne nepodobnou ušlechtilé estetice antického řeckého umění. Zatímco Karel Novák, český kolega Sturgese, s nímž sdílí momentální výstavu v UMPRUM muzeu, se zaměřil spíše na fotky “při zemi” – jejich ústředními atributy jsou opravdovost, realismus, někdy i momentka (modelové mnohdy netušili, že je fotí) – Sturges je, podobně jako Rudolf Koppitz, který nedávno zdi MG opustil, spíše vyznavačem ideální krásy.
His photos capture the beauty, very similar to fine aesthethics of ancient Greek art. While his Czech “companion” Karel Novák, sharing with him the exhibitional space, concentrates on realism and sometimes on candid-like photos, Sturges is – as well as Rudolf Koppitz who just left the walls of Moravian Gallery – rather an admirer of ideal beauty.
![]() |
Adele, Mylene, Vanessa et Hannah – Le Porge, France, 2003. Archiv MG. Zdroj: moravska-galerie.cz |
Sturges volí jemné nasvícení, které zdůrazňuje hebkost a oblost tvarů těl. Modely mají přímý pohled, který se mi zdá obnaženější, než jejich těla – poskytuje vhled přímo do toho střípku jejich duše, který fotograf zachytil. Jsou rozmístěny jako klasické sochy, fotka jako celek působí velmi vyváženě.
Nejvíce mě zasahuje to světlo, které jakoby vycházelo přímo z nich – jiskra života, chvějivá přítomnost duše.
![]() |
Arianne, Flore et Raphaëlle, Montalivet, France, 1992. Archiv MG. Zdroj: moravska-galerie.cz |
Výstava prezentuje pouze černobílé fotografie, nicméně já jsem našla i střípek ze Sturgesovy barevné tvorby. Eva II (níže) je naprosto ohromující – vyzařuje z ní síla, ale i zranitelnost, je to vyjádření samé esence, archetypální ženskosti. Je to matka a dcera zároveň, dívka a zralá žena. Dokonalé.
The exhibition presents only black and white photography, however I managed to find a fragment of Sturges’ colour production as well. Eva II (below) is truly astonishing – there is not only this strength, radiating from her, but also vulnerability. It’s great expression of the esential, archetypal femininity. She’s a mother and a daughter, a girl and an adult woman in one. Perfect.
![]() |
Eva II. Zdroj: theworldofphotographers.com |
![]() |
Zdroj: amadelio.org |
Sturges však nefotí pouze ženy a dívky. Yoann, jak se chlapec níže jmenuje, si výrazy a gestem nezadá s křesťanskými svatými.
“Svaté” fotografie na výstavě v UMPRUM muzeu nenajdete, neboť ta se tematicky soustředí spíše na téma lidské nahoty jako takové a její přirozenosti. To však určitě neubere na dojmu z ní. Potrvá až do 28. července.
There are not only women and girls who are photographed by the artist. Yoann (the boy below) reminds me of Christian saints.
“Holy” photography cannot be seen in the Moravian Gallery, because the exhibition there focuses rather on the human nudity as it is and it’s nature, but I’m sure it won’t take any bit of the experience it provides. For those who consider to visit is, it’ll last until July 28.
![]() |
||
Yoann, Montalivet, France, 1999. Zdroj: theworldofphotographers.com |