Časová osa: 1911

Jsme v desátých letech dvacátého století, období, kdy avantgarda tepe zdmi všech měst a převrací navždy ustálené pořádky. V ulicích a žilách koluje levný alkohol, nepokrytě se uvolňující mravy děsí méně liberální občany a živořit v Paříži hůř, než místní žebráci je mezi mladými nadšenými umělci v módě. Na tahle léta historie umění rozhodně nezapomene…

Výzva všech zlodějů Mona Lisa je v srpnu poprvé uloupena z Louvru a získává si tím ještě větší věhlas, než měla předtím.

V Paříži vzniká skupina Section D’Or (Zlatý řez), k níž patří Jean Metzinger, Albert Gleizes, Robert Delayunay, Henri de Fauconnier a Fernand Léger, všichni později známí malíři. Právě oni na výstavě Salon des Indépendants (Salon nezávislých) způsobili svými vystavovanými obrazy skandál (jak už je ve Francii dobrým zvykem) a díky tomu přinesli tehdy nově vznikající kubismus do širšího povědomí. Section D’Or žila zhruba tři roky a užívala zejména kubistické a orfistické prostředky vyjadřování.
V Miláně futuristé uspořádávají první svou společnou výstavu a snaží se tak prezentovat jako hnutí s konkrétními cíli.
O něco na sever zakládají jiní umělci v Mnichově expresionistickou skupinu Der Blaue Reiter (Modrý jezdec). Za vůdčí osobnost je považován Vasilij Kandinskij, další významní autoři byli Franz Marc, August Macke, Alexej von Jawlensky atd. Tvorba Modrého jezdce nebyla tak nervydrásající jako její starší “kolegyně” Die Brücke (Most). Barvu používala k vyjádření spirituálních myšlenek, její náměty jsou mírné a neagresivní. Později se skupina vydala směrem k abstrakci.
V Rusku se pod rukama Natalie Gončarové a Michajla Larionova rodí nový směr, odnož italského futurismu. Dostane jméno rayonismus neboli lučismus, které je odvozeno od slova paprsek ve francouzštině nebo ruštině. 

EXPRESIONISMUS Egon Schiele: Autoportrét s černou vázou a roztaženými prsty. Kunsthistorisches Museum, Vídeň, Rakousko.

Zdroj: wikipaintings.org

 RAYONISMUS Michajl Larionov: Pouliční osvětlení.

Zdroj: faculty.risd.edu

FUTURISMUS Umberto Boccioni: Ulice vstupuje do domu. Sprengel Museum, Hannover, Německo.

Zdroj: futureofthebook.org

EXPRESIONISMUS Franz Marc: Pasoucí se koně IV (Červení koně).

Zdroj: franzmarc.org

KUBISMUS Jean Metzinger: Čas čaje (Žena s čajovou lžičkou). Philadelphia Museum of Art, Philadelphia, USA.

Zdroj: artmuseum.com.cn

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s