Vracíme se zpátky do devatenáctého století, na sklonek osmdesátých let, kdy umělecké scéně vládne postimpresionismus. Ten, jak už název napovídá, vychází sice z impresionismu, neklade však důraz na to, co je zobrazováno, nýbrž na to, jak je to zobrazováno. Metoda je upřednostňována před snahou navodit atmosféru nějaké neopakovatelné chvíle. Postimpresionismus není jednotný umělecký proud, spíše označení pro skupinu malířů, kteří sice sdíleli výše zmíněné principy, každý však tvořil svým vlastním, jedinečným stylem. A samozřejmě to nebyl jediný směr té doby – tehdy tvořili stále i prerafaelité, jejichž obrazy znáte z předchozích Časových os.
Na svém tvůrčím vrcholu se nachází Vincent van Gogh a stěhuje se do Arles na jihu Francie, kde se k němu později připojuje Paul Gauguin. Protože se však ošklivě pohádají, van Gogh si v rozrušení uřízne levé ucho.
Mezitím nastupují na pařížskou uměleckou Académie Julian tři malíři: Paul Sérusier, Maurice Denis a Paul Ranson a formují skupinu Les Nabis, kam se později přidávají i například Edouard Vuillard nebo Pierre Bonnard. Tvorba skupiny byla barevně inspirovaná Cézannem a Gauguinem a většinou potlačovala modelaci a prostor ve prospěch barevných ploch.
POSTIMPRESIONISMUSPaul Gauguin: Vidění po kázání (Jákob, zápasící s andělem). Olej na plátně, Skotská národní galerie v Edinburghu, Velká Británie.
Zdroj: artbible.info
POSTIMPRESIONISMUS / ABSTRAKCEPaul Sérusier: Talisman. Olej na dřevěné desce, Musée d’Orsay v Paříži, Francie.
Zdroj: astetik.tumblr.com
POSTIMPRESIONISMUS / EXPRESIONISMUSJames Ensor: Kristův příchod do Bruselu v r. 1889. Olej na plátně, Muzeum J. Paula Gettyho v Los Angeles, Kalifornie.
Zdroj: davidbarrie.typepad.com
POSTIMPRESIONISMUSVincent van Gogh: Ložnice v Arles. Olej na plátně, Van Goghovo muzeum v Amsterdamu, Nizozemsko.
Zdroj: paintinghere.org
POSTIMPRESIONISMUSHenri de Toulouse-Lautrec: Jezdkyně (v cirkuse Fernando). Olej na plátně, Umělecký institut v Chicagu, Illinois.