Nebezpečné známosti jako balet aneb intenzivní zážitek zaručen

V pondělí to bylo poprvé, kdy jsem zhlédla jedno celé představení klasického baletu. Balet mě vždycky fascinoval natolik, že se mi o něm občas zdají i sny, ale ještě nikdy jsem jej netančila. Každopádně na pondělní představení jsem se těšila jako malé dítě – byla jsem zvědavá, jak se divadelníci zhostí převedení jedné ze světových klasik – Nebezpečných známostí od Choderlose de Laclose – na jeviště, a ještě k tomu v taneční formě, která je dle mého názoru snad nejnáročnější. Janáčkovo divadlo mě opravdu potěšilo, a to hned několika věcmi.

Ivona Jeličová v roli markýzy de Merteuil. Fotila Kristýna Šopíková. Zdroj: ndbrno.cz

Zaprvé, v rámci Národního divadla Brno mají studenti půlhodiny před začátkem možnost koupit si vstupenku za 50Kč v případě, že ještě zbývají místa k sezení. V našem případě zbyla a bylo jich dokonce tolik, že poté, co kamarádka předložila svůj průkaz z hudební vědy, dostaly jsme se do první (!) řady obě dvě. Nebudu předstírat, že jsem se necítila mírně elitářsky, hihi. Sedět si v první řadě jako pán za 50 korun, přičemž cena vstupenek do těchto prostor se pohybuje v řádech několik stovek korun, opravdu výrazně zlepší váš dojem z představení. Viděli jsme všechny detaily a nuance v mimice i pohybech, které tanečníci vykonávali, a když se člověk podíval níže, v prostoru pod pódiem mohl pozorovat činící se orchestr.

Zadruhé, představení samotné bylo dechberoucí. Fajn, nejsem žádný zkušenostmi kovaný kritik, a tohle bylo vůbec moje první představení tohoto typu. Ale jestliže vám má dobrý spektákl nabídnout jak intenzivní emoční zážitek, tak i například podklady pro přemýšlení, Nebezpečné známosti to splnily v mém případě dokonale. Jejich příběh je komplikovaný a hlavně proto jsem byla zvědavá, jak to tvůrci baletu zvládnou. Zachytit detailně celou epickou složku knihy by bylo nemožné a pro balet vlastně i bezpředmětné, soustředili se tedy na emoční a estetickou stránku, a toho se zhostili se ctí. 
Když se žení všichni čerti šlechtici…
Atmosféra se dala téměř krájet a všechny scény byly doslova nabité pocity. Autenticita rolí, hladké a přirozené pohyby herců, jejich neuvěřitelná ladnost a ohebnost a také technická přesnost poukazovaly na profesionalitu všech, kteří vystupovali, svými výkony mě ale hlavně uchvátili protagonisté, kteří se tak ukázali být opravdu na svém místě. Zaskočil mě fakt, že baletní soubor Janáčkova divadla má i zahraniční členy – a to až z dalekého Japonska. Náročnou choreografii však zvládli všichni bravurně.
Nebezpečné známosti se řadí mezi mé oblíbené knihy i filmy (na adaptaci od Stephena Frearse nedám dopustit) a mám opravdu radost, že baletní zpracování mi poskytlo stejně hluboký zážitek. Nemůžu nic jiného, než doporučit. Uvidíme, jak dopadne Valmont v Redutě 18. listopadu, kam se chystám. (Ano, když říkám, že mám ten příběh ráda, myslím to se vším všudy! :))

Nebezpečné známosti 

(Balet Krzysztofa Pastora o dvou dějstvích; Koprodukce Baletu NDB s Teatr Wielki Poznaň v Polsku)
Česká premiéra 27. 5. 2011 v Janáčkově divadle Brno
Režie, choreografie a libreto: Krzysztof Pastor
Hudba: Arturs Maskats
Dirigent: Pavel Šnajdr
Hrají (alternace v pondělí 5. 11. 2012):

  • Filip Veverka – Vikomt de Valmont
  • Maiko Abe – Markýza de Merteuil
  • Andrea Smejkalová – Prezidentová de Tourvel
  • Mateusz Sierant (host, sólista Teatr Wielki Poznaň) – Rytíř Danceny
  • Aki Nishio – Cecilie de Volanges

… a další

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s