![]() |
Audrey Flack: World War II (Vanitas), 1976. Zdroj: audreyflack.com |
Zátiší marnosti jako žánr se sice rozvíjelo zejména kolem 17. a 18. století, i v moderním a současném umění však samozřejmě najdeme autory, kteří se vracejí k tradičním postupům či námětům. Jedním z nich může být americká malířka Audrey Flack, jejíž práce najdete v mnoha galeriích a muzeích po celých Spojených státech a která se řadí mezi průkopníky takzvaného fotorealismu. Ve fotorealistickém duchu ztvárnila také zátiší marnosti, inspirované druhou světovou válkou.
Fotorealismus je styl malby, který, jak už nejspíš tušíte z názvu, napodobuje fotografické umění. Přebírá od něj také technické chyby a deformace (např. odchylky v perspektivě nebo rozostření). Rozvinul se zejména během šedesátých až sedmdesátých let v Americe a reagoval tak na nefigurativní umění, které do té doby dominovalo. Umělci často malovali na základě fotografií.
Když se na zátiší Audrey Flack podíváme, na první pohled vypadá velice realisticky a skutečně fotografii připomíná. Zároveň se v něm však nachází nesrovnalosti, které nás z tohoto dojmu vyvedou – největší z nich je patrně fakt, že zobrazené předměty vypadají, jako by se nad povrchem vznášely.
Prostor je zhuštěný a umělkyně do něj vkládá věci, které mají navzájem opačný charakter. Zákusky a ovoce leží na fotografii strádajících vězňů v koncentračním táboře. Davidova hvězda poukazuje na jejich původ. Jemný lesk perlového náhrdelníku a měkké záhyby hedvábné látky kontrastují s ostnatým drátem, za nímž vězni stojí.
Svíčka a hodinky jsou typickými atributy zátiší marnosti, jehož primární sdělení spočívá v upozornění na dočasnost, přechodnost života a blízkost smrti. Obraz vyznívá depresivně a výraznost barev jeho pochmurnost nemění. Naděje se však nachází i tady. Při bližším pohledu totiž zjistíme, že pod fotografii židovských vězňů, odsouzených na smrt, malířka vložila stránky z knihy, jejíž poslední věta přece jen zní: “You can take everything from me… the pillow from under my head, my home… but you cannot take God from my heart.”