/ Česká avantgardní scéna na počátku 20. století
![]() |
Devětsil představuje na české avantgardní scéně vůdčí uskupení. Zdroj: knihyseidl.cz |
Proletáři všech zemí, spojte se a pište
![]() |
Grafická ilustrace k Baladě o snu. Zdroj: storekhlinsko.cz |
Z fabrik a podkroví dělníci jdou,
tvrdost životů jejich jim padla do rukou,
ti všichni krásné sny měli a tíhu jich poznali,
dnes jeřábem zvednou je a vytešou do skály,
to lidé jsou z masa a kostí, tvoření světa dědicové věční,
co krásné sny zabijí tím, že je uskuteční,
nemají dobré srdce jen, ale též dobré pěsti,
protože po světě jdou, ve světě vrou a na světě staví své štěstí.
Z fabrik a podkroví dělníci jdou,
mezi nimi Jan a Marie,
svatí drží v rukou lilie,
muži kladiva a meče;
když velké sny se zabíjejí,
mnoho krve teče.
Každý umělec si v té době prošel určitým „proletářským“ obdobím, stálicemi v tomto umění jsou ovšem už zmíněný Jiří Wolker, Stanislav Kostka Neumann (který si nejspíš vyzkoušel úplně všechny směry), Jindřich Hořejší nebo Josef Hora. „Proletáři“ se shromažďovali v časopisech Červen, Kmen a Var, který redigoval S. K. Neumann.
Poetismus – brýle, skrz něž je život básnickou skladbou
Rozmarné a hravé umění
Vybraným výrazivem apeluje na všechny smysly, navozuje sugestivní obrazy a s nimi se snaží vyvolat ve čtenáři pocit štěstí a radosti. Emotivní stránka je pro poetismus naprosto zásadová. Umění má lidem sílu dávat, nikoliv ji brát.
![]() |
Koláž Karle Teigeho. Zdroj: Národní galerie v Praze |
Poetismus si chce hrát. Hru vnímá jako ideální tvůrčí činnost. Nezajímají ho konvence. Ignoruje interpunkci a hledá nové výrazové prostředky. Hojně používá asociace, což je nekontrolovaný proud myšlenek, a tím, že se osvobozuje od logiky a rozumu, nachází nová, neobvyklá, ale funkční slovní spojení a obrazy. Příliš vážná témata zlehčuje nebo se jim vyhýbá, experimentuje jak s formou, tak obsahem literárního díla, nechává fantazii volnou ruku.
S lodí jež dováží čaj a kávu
pojedu jednou na dalekou Jávu
Za měsíc loď když vypluje z Janova
stane u zeleného ostrova
Pojedem spolu já a ty
vezmeš s sebou jen kufřík a svoje rty
Pojedem okolo pyramid
loď počká až přejde Mojžíš a jeho lid
S vysokou holí zaprášenými opánky
jde první přes mořskou trávu a rozkvetlé sasanky
Hejno ryb na suchu zvedá svá křídla jako ptáci
letí za vodou a ve vlnách se ztrácí
Výhradně československý směr
- Kapka inkoustu (napsal Vítězslav Nezval)
- Ultrafialové obrazy čili Artificielismus (Karel Teige). Teige zde definuje výtvarný směr, jehož výhradními zástupci jsou Toyen a Jindřich Štyrský. (Více se o artificielismu můžete dozvědět v tomto článku.)
- Manifest poetismu (Karel Teige)
![]() |
Karel Teige a Vítězslav Nezval v roce 1926. Zdroj: bohuslavbrouk.wordpress.com |
Teige byl ostatně velice významným představitelem meziválečné avantgardy u nás, na rozdíl od Nezvala se o něm ovšem tolik neví, protože ač levicově smýšlející, byl odpůrcem komunistického režimu. (V některém z dalších příspěvků pro vás chystám bližší náhled do jeho života.)
Třicátá léta: žezlo přebírá surrealismus a Surrealistická skupina
Svět si pak ve třicátých letech podmanil surrealismus. Umělci byli posedlí Freudovými objevy a teoretickými pracemi, každý se pídil po významech snů, hrabal se ve svém podvědomí a nevědomí a vzdal se kontrolovaných myšlenek ve prospěch naprosto šílených asociací. Česká scéna se k němu začala také přiklánět. S tím souvisí i založení Surrealistické skupiny v roce 1934 – zakladateli byli původní proletářští umělci a poetisté, staří známí Teige, Nezval, Biebl a další. Co se týče výtvarníků, Toyen (nebo Marie Čermínová, chcete-li) a Jindřich Štyrský podnikli v roce 1925 cestu do Paříže, která byla považována za Mekku avantgardy a o čtyři roky později se vrátili plní zážitků, inspirace a zpráv o tom, jak to chodí ve světě. V r. 1935 spoluzakládali Surrealistickou skupinu.
![]() |
Jindřich Štyrský, Vítězslav Nezval a Toyen v roce 1930. Zdroj: galerieart.cz |
Díky Surrealistické skupině navázala česká scéna styky se zahraničními umělci takového věhlasu jako byl Salvador Dalí nebo André Breton, řečený papež surrealismu. Ten v roce 1935 přijel na pozvání do Prahy. Následující tři roky drželo české umění s tím zahraničním krok a bylo ceněné i za hranicemi českých luhů a hájů.
Rychlý nástup, rychlý konec. Konec avantgardy v Československu
Velice plodná léta však neměla dlouhého trvání. V roce 1938 skončila skupina dá se říci s ostudou. Její fungování ztroskotalo na názorových sporech a odlišné politické orientaci členů. Začaly k nám proudit zprávy o zvěrstvech a krutostech, které se děly v Sovětském svazu, který byl pro Čechy ikonou socialismu. Zatímco jedna část skupiny se šokovaně hned zřekla levice, druhá se ztotožnila se stalinistickým režimem a souhlasila s masovými popravami a represemi. Mezi ně patřil i Vítězslav Nezval. Ten, protože ho dění ve skupině rozčilovalo a byl cholerický, se jednou neovládl, a aby učinil sporům jednou provždy konec, šel sám bez vědomí ostatních vyhlásit rozpad Surrealistické skupiny do redakce Haló novin.
![]() |
Toyen: Objekt – fantom, 1937. Zdroj: weimarart.blogspot.com |
Nezval byl velmi sebevědomý a věděl, že je považován za vůdčí osobnost českého umění. Společnost to tak také přijala. Zbytek skupiny, když se o tom dozvěděl, byl sice nepříjemně šokován, ale dostatečně hrdý na to, aby už spor nerozdmýchával a nepřel se s ním. Události, které záhy nastoupily, pozornost umělců i celé země zaměstnaly natolik, že už ani nebyl čas to řešit. Vliv nacismu sílil, proběhl Mnichov, po něm druhá světová válka a v Československu se střídaly diktatury. Spousta umělců během této doby zahynula. (Josef Čapek v koncentračním táboře, Vladislav Vančura popraven během heydrichiády…) Avantgarda se tedy musela ukrývat. Když se konečně “vyčistil vzduch”, už bylo pozdě. České umění už nikdy nedosáhlo takového věhlasu jako tehdy.
![]() |
Jindřich Štyrský: Stěhovací kabinet, 1934. Zdroj: flickr.com/photos/calypsospots |
(V článku jsem použila doslovnou citaci z eseje Karla Teigeho, uveřejněného v časopise Host III, červenec 1924, str. 197 – 204.)
Perfektní článek.
LikeLike
Moc děkuji 🙂
LikeLike
Ale Karel Teige zemřel na infarkt?! Tak teď nevím
LikeLike
My jsme se učili na gymplu, že prý spáchal sebevraždu. Jsem zmatena 🙂
LikeLike
Nedali mi to a tak jsem hledal —> http://www.databazeknih.cz/zivotopis/karel-teige-7952
je tam napsané že to byli jen zvěsti 🙂
LikeLike
Tento komentář byl odstraněn autorem.
LikeLike
http://www.ceskatelevize.cz:8008/porady/10123383458-pribehy-slavnych/403235100101006-jedna-basen/
LikeLike
nuže dobrá tedy, neznámý Semote T, děkuji za připomínku a jdu tento omyl opravit! 🙂
LikeLike
Nechtěl jsem rejpat!Opravdu ne,ale jak sem říkal nedalo mě to a hledal jsem 🙂
LikeLike
haha, však nerýpeš, já jsem moc ráda, že mám takové pozorné čtenáře 🙂 díky! 🙂
LikeLike