Hyperrealismus je považován za dítko začátku našeho tisíciletí, úzce spojené s moderní technologií fotografie. Věděli jste však, že touto malířskou technikou, která se snaží co nejvěrněji zobrazit realitu, vynikali již barokní či dokonce antičtí malíři?
![]() |
Luciano Ventrone maluje taková zátiší, že je pro ně název ‘realistický’ slabé slovo. Zdroj: nysun.com |
Dali byste si třešně z obrázku, jen hrábnout do mísy? Kliknutím na obrázek jej zvětšíte a přesvědčíte se, že je technika jeho autora tak dokonalá, že naše zrakové vnímání za ní těžce pokulhává.
![]() |
Fotorealismus – Glenn Ray Tutor. Zdroj: glennraytutor.com |
![]() |
Fotorealismus – Ralph Goings: Zátiší s paprikami, 1981. Zdroj: thickframes.tumblr.com |
Hyperrealismus, jenž se do popředí pozornosti dostal právě kolem roku 2000, je považován za jakési rozšíření fotorealismu, který, jak už název napovídá, se pokouší napodobit vzezřením fotografie i s jejich technickými chybami. Ten vzešel z pop artového umění. Jak fotorealismus, tak hyperrealismus potěší příznivce figurální malby a milovníky náročné techniky. Zachycují poměrně obvyklé objekty a jejich doménou je tudíž zátiší, portrét či krajina, čili žánry, typické pro tradiční staré zobrazivé umění.
![]() |
Hyperrealismus – Chuck Close: Autoportrét, 1967. Zdroj: publicconvoy.com |
Hyperrealismus navíc vyžaduje ještě větší technickou zdatnost, neboť na rozdíl od fotorealismu nenapodobuje analogové, nýbrž digitální fotografie.
![]() |
Hyperrealismus – Robert Bechtle. Zdroj: contemporaryartlinks.blogspot.com |
![]() |
Hyperrealismus – Steve Mills. Zdroj: curatedmag.com |
Bystré oko a šikovnou ruku však měli již antičtí umělci, o čemž mohou svědčit různé fresky a nástěnné malby například z Pompejí. Traduje se historka, v níž soutěží dva proslulí malíři tehdejší doby. Zeuxis namaloval údajně zátiší tak přesvědčivé, že z nebe slétali ptáci a klovali do jeho hroznů. Parrhasius, jeho soupeř, mu navrhl, aby úroveň jeho díla posoudil poté, co z plátna odtáhne rozpadající se závěsy. Když se o to Zeuxis pokusil, neuspěl; závěsy totiž byly Parrhasiem namalované a udělaly ho také vítězem celé soutěže.
![]() |
Adriaen van der Spelt a Frans van Mieris: Trompe l’eil zátiší s kyticí a závěsem, 1658. Zdroj: artic.edu |
V renesanci umělci díky ‘vynálezu’ perspektivy vytvářeli ohromující stropní malby v kostelech, které jakoby stály těsně pod nebem, a připravovali věřícím šokující chvilky, když do falešných výklenků a koutů umisťovali svaté.
![]() |
Samuel van Hoogstaten: Quodlibet, 1666 – 1678. Zdroj: last-tapes.blogspot.com |
Nicméně až v baroku lidé pojmenovali tuto iluzivní techniku jako trompe l’oeil – francouzsky klamat oko. V té době vznikaly čím dál iluzivnější a bohatší výzdoby sakrálních, ale i sekulárních staveb; někteří malíři prosluli svými extrémně realistickými zátišími, která se dodnes setkávají s úžasem diváků. Tato zátiší se nazývala quodlibet a zobrazovala náhodně shromážděné předměty jako například nůžky, pohlednice, dopisy, stuhy a podobně na deskách či zdech.
Na rozdíl od hyperrealismu a fotorealismu se ovšem samozřejmě nemalovalo na základě fotografie.
![]() |
Julian Beever při práci. Zdroj: lem-03-artsplastiques2012-2013.blogspot.cz |
Jako hyperrealistické či trompe l’oeil lze rovněž označit výjevy na chodníku, které se z určitého úhlu pohledu jeví jako jáma, rybník, a podobně, čili vytvářejí alternativní iluzivní realitu, nebo některé sochy. Ta následující například napodobuje efekt průhlednosti závoje, ačkoliv kámen samozřejmě průhledný není.
![]() |
Linda Spashett: Socha v Bankfield Museum v Anglii. Zdroj: en.wikipedia.org |
To je neuvěřitelné!
LikeLike