Vila Tugendhat. Funkcionalistický skvost meziválečné architektury

V březnu letošního roku se tato slavná stavba, která procházela několikaletou rekonstrukcí, opět otevřela veřejnosti. Proč je kolem ní takový humbuk a proč stojí za to ji vidět, pokud se pohybujete v Brně, to se vám pokusí objasnit následující architektonický článek, který je na Avante guardia! prvním svého druhu.

Čelní pohled na stavbu z ulice. Vlastnictví a zdroj: tugendhat.eu

Zdroj: ghc8.com
Návrh této luxusní vily vypracoval známý německý architekt Ludwig Mies van der Rohe (1886 – 1969), jehož dílo ovlivnily osobnosti funkcionalismu jako Le Corbusier či Walter Gropius. V třicátých letech zastával funkci ředitele Bauhausu (školy architektury, umění a designu), který Gropius založil. Proslavil se návrhem německého pavilonu na výstavě EXPO v Barceloně, IBM Plaza v Chicagu nebo právě návrhem vily v Brně – Černých Polích, jehož zadavatelem byla rodina brněnského textilního průmyslníka Fritze Tugendhata.
Historický pohled: hlavní obytný prostor, třicátá léta. Zdroj: tugendhat.eu
Mies vilu navrhl roku 1928, přičemž o dva roky později se do ní Tugendhatovi již mohli nastěhovat. Důkazem, že nejde o jen tak běžnou stavbu, budiž skutečnost, že náklady na její realizaci (včetně nábytku a zahrady) přesáhly částku, která by v té době stačila na výstavbu třiceti rodinných domů.
Průhled do jídelny v hlavním obytném prostoru, vpravo onyxová stěna.
Základ vily tvoří ocelová konstrukce. Jednotlivá podlaží nespočívají na zdech, nýbrž na štíhlých pochromovaných sloupech. Některé zdi, které byly prosklené, opticky spojovaly obytné prostory s okolím a  některá okna z unikátního skla, které se prakticky nelesklo, bylo dokonce možné úplně spustit do podlahy. Díky tomu – a také čistému, minimalistickému designu – stavba působí velmi svěže, lehce a soukromé prostory, které bývají často přísně oddělovány od vnějšího světa, s ním zde téměř splývají.
Průhled z pracovny do knihovny v hl. obytném prostoru.
Ačkoliv vila působí, že má pouze jedno patro, obsahuje podlaží tři. V nejvyšším patře se nacházejí soukromé prostory – ložnice manželů Tugendhatových, dětské pokoje, pokoj vychovatelky a přijímací hala. Přiléhají k nim také dvě garáže a byt správce. Druhé patro sloužilo jako společenská část, kde se nalézala i kuchyně, zimní zahrada a terasa. V posledním patře přebývalo služebnictvo a nalézalo se tam technické zázemí. Mechanismus vytápění byl jedním z pokrokových prvků vily – zatímco v třetím a prvním patře se topilo běžnými radiátory, druhé poschodí bylo vyhříváno horkým vzduchem, vyháněným právě z nejnižšího podlaží otvory v podlaze a ve stěnách.
Ocelové schodiště.
Mies van der Rohe navrhl nejen stavbu vily, ale částečně i interiér. Sám osobně vybíral materiály na stěny určitých místností. Například jídelní prostor oddělovala půlkruhová zeď z makassarského ebenu a obývací prostor od pracovního zase vzácná onyxová zeď, která mění svou barvu tak, že propouští sluneční světlo pod určitým úhlem. Její zhotovení stálo tehdy 200 000 korun, přičemž cena průměrného rodinného domu činila 50 000 korun. S návrhem interiéru Miesovi pomáhala zejména jeho životní i pracovní partnerka Lilli Reichová. Nábytek byl většinou zhotoven z oceli, ušlechtilého dřeva z Asie a různých drahých látek.
Ložnice Grety Tugendhatové.
Dům byl na počátku dvacátého století opravdu zlomovým dílem v architektuře, v němž jeho autor dokázal plně využít veškeré vymoženosti tehdejší doby. Jeho historie však zdaleka není klidná. Majitelé vily v ní bydleli pouze osm let, než je události v zemi v roce 1938 donutily emigrovat. Poté stavba střídala majitele – přebývalo v ní nejdříve gestapo, sovětská armáda, poté se stala soukromou taneční školou, rehabilitačním centrem, až nakonec skončila jako muzeum ve vlastnictví státu.

Válečné nepokoje a necitlivé rekonstrukce se na ní bohužel podepsaly. Některé věci jsou už bohužel nenávratně ztraceny, což platí také pro zřejmě nejdražší část domu – unikátní zasouvací okna, z nichž přežilo do dnešních dnů pouze jediné; jiné se díky šťastným náhodám povedlo získat zpátky, například zeď z makassarského ebenu, která dlouhá léta stála v jídelně právnické fakulty rozřezaná na obklad a nebýt kunsthistorika Ambroze, stojí tam nejspíš dodnes. Pár kusů nábytku zachránila samotná rodina Tugendhatových při svém útěku do Venezuely.

Po všech obstrukcích a komplikacích se vilu tedy nakonec podařilo znovu zrestaurovat. Dnes je otevřená veřejnosti a každý, kdo má zájem, si ji může prohlédnout na jednom či druhém návštěvnickém okruhu, které správa vily nabízí. Málokdo však ví, že to odporuje přání jejího architekta, který vilu původně stavěl pro bydlení – nikoliv k tomu, aby v ní korzovaly a obhlížely si ji zástupy cizích návštěvníků.

Pohled ze zahrady.

Poznámka:
Použité fotografie pocházejí, pokud není uvedeno jinak, z oficiálního webu tugendhat.eu a byly pořízeny v únoru 2012, těsně před otevřením vily veřejnosti.

Zdroje:
Oficiální webová stránka vily
Památka UNESCO: Brno – Vila Tugendhat
(Česká televize) Deset století architektury: Vila Tugendhat
Rozhovor s Danielou Hammer-Tugendhat na Idnes.cz

3 thoughts on “Vila Tugendhat. Funkcionalistický skvost meziválečné architektury

  1. Jí ji prostě miluju:) Byla jsem tam poprvé letos v září po přečtení skvělé kniho od Simona Mawera (Skleněný pokoj) a byl to zážitek:) Řekla bych, že hned na jaře tam zajdu na výlet zas, ale pravdou je, že na volný termín jsem čekal zhruba měsíc a půl..

    Like

  2. Vážně? Já myslela, že to s těmi rezervacemi a volnými termíny přehánějí, protože spolubydla říkala, že se tam prý nějaká její kamarádka dostala jen tak, prostě přišla, zaplatila a viděla… 🙂

    Like

  3. Tak ja mela to stesti, ze jsem si ji celou prolezla jako dite….tehdy slouzila k rehabilitacim po urazech…..i kdyz tenkrat mi nebylo dobre tak tu vilu jsem si zamilovala hned…..miluji ji moc a hodne casto si ji prohlizim na webu 🙂 ja proste v tech 30. letech musela prozit nejaky zivot….

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s