Úsvit dvacátého století bývá považován za počátek malířských experimentů, který je později znám jako avantgarda. V dílech některých malířů můžeme zaznamenat expresionistické či fauvistické tendence, někteří však stále tvoří v impresionistickém či dokonce neoklasicistickém duchu.
Událostí roku byla zcela jistě Světová výstava (Exposition Universelle), jejímž účelem bylo představit úspěchy minulého století a povzbudit vývoj techniky a kultury ve století právě započatém. Davy návštěvníků mohly zhlédnout vynález eskalátoru, dieselového motoru, mluvené filmy anebo ruské matrjošky a Eiffelovu věž. Každá země, která chtěla vystavovat, si financovala a nechala zbudovat vlastní pavilon. Svůj prostor tak mělo například Švýcarsko, Rusko, Řecko nebo Spojené státy americké. Nám tolik známý Alfons Mucha dekoroval pavilon Bosny a Hercegoviny a podílel se také na výzdobě rakousko-uherského, což mu vyneslo mezinárodní věhlas.
Právě díky Světové výstavě vstupuje do povědomí široké veřejnosti Art Nouveau neboli secese a získává si velkou popularitu.
SECESE Alfons Mucha: Alegorie Bosny a Hercegoviny. (Panel, použitý na dekoraci bosenského pavilonu.) Tempera na plátně, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze.
![]() |
Zdroj: codex99.com |
IMPRESIONISMUS / FAUVISMUS Henri Matisse: Notre-Dame. Olej na plátně, Tate Gallery v Londýně, Velká Británie.
![]() |
Zdroj: tate.org.uk |
NEOKLASICISMUS / PRERAFAELITÉ John William Godward: Nicnedělání (Dívka s kotětem). Olej na plátně, soukromá sbírka.
![]() |
Zdroj: en.wikipedia.org |
EXPRESIONISMUS Emil Nolde: Pšeničné pole. Olej na plátně, soukromá sbírka.
![]() |
Zdroj: fineart-china.com |
EXPRESIONISMUS / FAUVISMUS Maurice de Vlaminck: U baru. Olej na plátně, Musée Calvet v Avignonu, Francie.
![]() |
Zdroj: 208.86.154.173 |